23-05-2022

Ons gezamenlijke doel: Meer mensen vaker en langer in beweging!

Als iedereen de schijf van 3 toe gaat passen, de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad, dan krijgen we een flinke shift naar een gezonder Nederland. Momenteel zijn volgens de WHO bijna zes op de tien volwassenen in Europa te zwaar (overgewicht of obesitas (ernstig overgewicht)). Ook is bijna een op de drie kinderen in Europa zwaarlijvig. Obesitas is de vierde van de meest belangrijkste risicofactoren (na hoge bloeddruk, voedingsrisico's en tabak) voor de ontwikkeling van chronische aandoeningen. Volgens de WHO is het van cruciaal belang om meer te doen om overgewicht en obesitas te bestrijden. De WHO adviseert landelijke en lokale overheden om lichamelijke activiteit o.a. meer te implementeren op de werkplek en binnen het onderwijs implementeren en meer mogelijkheden om praktische vaardigheden te leren en bewuster te worden van een leefstijl te leren te bieden. Gemeenschapsgerichte programma’s over voeding, beweging, sporten, kortom, gezonder leven, ondersteund door welzijnsprogramma's op de werkplek, die de gezondheid en veilige en veerkrachtige werkplekken bevorderen en gezondheid bevorderende programma's om bijvoorbeeld werkloze volwassenen te bereiken.

Wie zijn de promotors van gezonder leven?

Primair zijn Kenniscentrum Sport en Bewegen en voedingscentrum natuurlijk de partijen die mensen de nodige informatie aanreiken om de Gezondheidsraad voeding- en beweegrichtlijn te vertalen naar de dagelijkse praktijk. De uitdaging is, wie kan die rol op zich pakken in de wijk, het dorp en in de stad? Die rol ligt volgens mij ideaal bij trainers, personal trainers en coaches. De basis kennis over het lijf en training is al aanwezig, met een klein beetje verdieping zijn we de leefstijl kenners, promotors en coaches van de maatschappij.

Meer mensen vaker en langer in beweging!

Dit is ons gezamenlijke doel, mensen stimuleren, motiveren, inspireren en begeleiden om een actievere leefstijl te ontwikkelen. Dat doen we al door sport, maar ook bewegen in het dagelijks leven kunnen we in ondersteunen, door o.a. een Schijf van 3 beweegplan op te stellen in de plaats van alleen een trainingsschema. We kunnen dit nog wat verder doortrekken door ook meer buitenactiviteiten te organiseren en door er over na te denken, en met de gemeente af te stemmen, wie zijn de inactieve doelgroepen en hoe krijgen we die samen in beweging?

Bewustwording op 1!

Bewustwording is altijd stap 1 om uit aangeleerde onbewuste onbekwame ongezonde leefstijlpatronen te komen. Wordt men bewust, gaat men begrijpen wat bijvoorbeeld de voordelen zijn van het wel veranderen en de nadelen van het niet veranderen, dan kan men gezondere keuzes maken en wil men ook veranderingen toepassen in de leefstijl. Hierin kunnen wij, als professional, een enorme rol vervullen. Want als mensen bij ons komen sporten, dan is er al een interesse en doel en van daaruit een motivatie om te verbeteren. Als we de nieuwe sporter dan vooral in de eerste periode kennis en inzichten aanreiken, dan gaat men allereerst begrijpen dat men de juiste keuze heeft gemaakt door naar jou te komen en vervolgens wordt men intrinsiek steeds gemotiveerder om te doen wat er voor nodig is om de persoonlijke doelstellingen te bereiken.

Welk cadeau geef je je klanten?

Als je structureel bezig bent met bewustwording, en daar reiken we je als professional, vanuit de Leefstijlclub toolbox, een gratis dossier voor aan, dan motiveer en inspireer je mensen om o.a. meer te bewegen, wekelijks te sporten en/of 2 keer per week spiertraining te doen en bereik je daarmee dat al die mensen (volgens de Gezondheidsraad):

  • De kans verlagen op vroegtijdig overlijden bij patiënten met hart- en vaatziekten en diabetes
  • De kans verlagen op hart- en vaatziekten, diabetes, dementie, depressie en botontkalking
  • De bloeddruk en LDL-cholesterol verlagen waardoor er minder kans is op hart- en vaatziekten, gewicht en cognitieve achteruitgang voor dementie en depressieve symptomen en fracturen
  • Het risico verlaagd op kanker, COPD en artrose
  • Minder kans hebben op overgewicht en obesitas
  • Hun insulinegevoeligheid verbeteren
  • Hun vetmassa en buikomvang verminderen
  • Het risico op een beroerte verlagen
  • Minder risico lopen op fracturen
  • Hun metabolisme verhogen
  • Sarcopenie afremmen

Al deze voordelen bereiken ze al met een paar minuten meer bewegen per dagdeel en 2 keer spierversterkende oefeningen per week! Maar dat is nog niet alles. Men wordt er ook fitter van, gaat beter slapen, sterker, energieker, zit lekkerder in je vel, kan meer aan, hebt minder snel blessures, je immuunsysteem wordt sterker, kortom, men wordt gewoonweg een vitaler mens. En daarbij kunnen wij helpen, hier kunnen wij mensen bewuster van maken, fantastisch toch ????

Het trainers netwerk van EFAA en Leefstijlclub heeft dus een missie, meer mensen, vaker en langer in beweging krijgen. Gebruik de materialen in de bewustwordingstoolbox op je social media en help mensen in die bewustwording naar een duurzaam gezondere leefstijl.

Meer informatie over het WHO rapport:

WHO/Europe | WHO European Regional Obesity Report 2022

Volg ons ook op:

Overige nieuws

Je bent hier:

AANGESLOTEN BIJ


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Lidmaatschappen

Word een leefstijl kenniscentrum van jouw regio!

Nieuwe Gezondheid MEER INFO