Nieuws

26-10-2020
Versterk je immuunsysteem deel 1: Introductie!

Er wordt veel gesproken over dat we een belangrijke aanpak missen in deze corona crisis. Niet een aanpak  die voorkomt dat je corona krijgt, maar een die het risico verlaagt om ernstige complicaties te krijgen. Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog en hoogleraar op het gebied van obesitas en biologisch stressonderzoek in het Erasmus MC in Rotterdam noemde het bij Jinek ‘De ontbrekende corona maatregelen’. Clemens Vollebergh, leefstijlcoach en redacteur schreef dat het tijd wordt voor een ‘Ministerie van gezonde leefstijl’. Eric Vandenabeele van Fitness.be roept op tot ‘Maatregelen die mensen motiveren en stimuleren’ en ‘geef ons maatregelen om angst in te ruilen voor meer weerbaarheid en immuniteit’. Jaap Seidel, hoogleraar voeding en gezondheid, VU Amsterdam, pleit voor leefstijl onderwijs op lagere scholen om die kennis al in de jonge jaren mee te geven en Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de VU Amsterdam schrijft over ‘Bewegen als het antwoord op corona’.

Start Weerstand Optimalisatie Programma

We weten inmiddels, dat overgewicht en obesitas het risico op complicaties significant verhogen, maar weten we voldoende? Welke leefstijl aspecten versterken ons immuunsysteem? De overheid wordt door veel experts opgeroepen in preventie te investeren, en terecht. Ik ben van mening dat het tijd wordt dat er een leefstijl- en preventie campagne komt, die parallel loopt aan de huidige corona maatregelen. We hoeven hiervoor echter niet op de politiek te wachten. Daarom start ik vandaag met het Weerstand Optimalisatie programma.

4 pandemieën, 1 strategie!

Het lijkt er momenteel op dat er één pandemie heerst, het zijn er echter vier. COVID-19 is de pandemie die momenteel het meest bevochten wordt (met externe maatregelen). De andere 3 pandemieën (officieel geen overdraagbare, maar wel veel erger qua ziektelast en aantal mensen die er aan overlijden) zijn even dodelijk, of eigenlijk nog dodelijker. Pandemie 2, 3 en 4 zijn overgewicht/obesitas, diabetes en inactiviteit volgens de WHO.

De uitdaging waar de experts voor pleiten is een weerstand optimalisatie programma. Duidelijkheid bieden, welke initiatieven het individu kan nemen om het immuunsysteem sterker te maken en daardoor de risico’s op ernstige complicaties te verminderen. Bijkomend voordeel is, we worden met z’n allen niet alleen weerbaarder, maar ook gezonder en iedereen weet hoe ontzettend nodig dat is. De uitdaging is, de juiste strategie kiezen. Die uitdaging ga ik graag aan, door alle invloeden van het verzwakken en versterken van het immuunsysteem te onderzoeken en te omschrijven.

Inhaken op wat al beschikbaar en in ontwikkeling is!

Er is al veel, heel veel wetenschappelijke informatie beschikbaar; vanuit o.a. de GLI (Gecombineerde Leefstijl Interventie), de Gezondheidsraad leefstijlrichtlijnen, Voedingscentrum en Leefstijlgeneeskunde. In dit Weerstand Optimalisatie programma ga ik dus niet alleen focussen op bewegen, ook ga ik o.a. de invloed van voeding, slaap, stress en mentale fitheid onderzoeken en beschrijven. Onderzoek vanuit Nieuwe Gezondheid in het Europese New Health project (www.new-health.eu) en de nationale preventie beweging (www.hoedoejedat.nu) concludeert dat er 1 primaire preventie strategie gekozen kan worden. In deze twee projecten worden de essentiële inzichten op het gebied van voeding, beweging en mindset al onderzocht en vertaald naar een video e-learning en documentaire. Die kennis neem ik ook mee in dit programma.

Ik onderzoek al jaren de ‘blue zone’ gebieden, waar wordt aangetoond, dat er 20 tot 25 kwalitatieve levensjaren te winnen zijn voor de gemiddelde burger in de westerse wereld. 7 tot 10 jaar kunnen we langer leven dan gemiddeld, maar nog belangrijker, mensen in de blue zone gebieden hebben geen 19 jaar last van chronische aandoeningen aan het eind van hun leven, zoals wij dat gemiddeld genomen hebben, maar gemiddeld slechts 3 jaar. Dat is een verschil van 16 jaar leed, plus 7 tot 10 extra jaren leven. Gezien de voorspelling van het RIVM, dat overgewicht blijft toenemen, tot meer dan 60% in 2040, en als we dat doortrekken naar 2080, dan heeft 9 van de 10 van onze kinderen straks overgewicht of obesitas. Als vader van 3 jongens, voelt dat niet zo goed, daar moeten we toch alles aan doen, om dat tij te keren.

Ik ben 2 jaar geleden gestart met het schrijven van een leefstijl als medicijn trilogie. Het eerste boek in die serie is ‘Bewegen als medicijn, hoe doe je dat?’, uitgekomen in november 2019. Het tweede boek ‘Voeding als medicijn, hoe doe je dat?’, uitgekomen in oktober 2020. Boek 3, ‘Je brein als medicijn, hoe doe je dat?’ komt in 2021 uit. Ook de inzichten die in deze boeken beschreven worden, neem ik mee in dit Weerstand Optimalisatie programma.

Weerstand Optimalisatie en gezond leven kenniscentrum!

Mijn missie achter dit programma is in eerste instantie duidelijkheid bieden aan mensen die ervoor kiezen gezonder te leven en die hun weerstand op willen bouwen. Gewoon met duidelijke informatie, tips en inspiratie. Als je een top 5 zou krijgen, op gebied van voeding, waarvan je zeker weet dat je, als je er een van toepast, gezonder wordt en je weerstand ermee verhoogt, dan kan je in ieder geval gezonde keuzes maken.

Een tweede belangrijke doelstelling is een kenniscentrum op te zetten voor professionals. Samen met experts, wetenschappers, organisaties en instanties die zich toch al inzetten voor een gezondere toekomst. Stel je dit voor; dit Weerstand Optimalisatie programma wordt straks als lesmateriaal gegeven op lagere scholen, consultatiebureaus reiken bewustwordingsinformatie uit aan jonge moeders, praktijk ondersteuners en huisartsen bieden het programma aan als leefstijl recept, fysiotherapeuten reiken het programma aan na elke behandeling, WMO consulenten gebruiken het programma aan de keukentafel gesprekken, zorgverzekeraars bieden het programma aan, aan verzekerden en collectieven, bedrijven bieden het programma aan, aan hun werknemers, buurtsportcoaches, combinatiefunctionarissen en wijkverpleegkundigen inspireren mensen met het programma in de wijken, sportinstructeurs, fitnesstrainers en personal trainers bieden naast sportbegeleiding het Weerstand Optimalisatie programma aan, aan alle sporters, diëtisten, gewichtsconsulenten, leefstijlcoaches en voedingsdeskundigen verstrekken de informatie aan hun cliënten, BNers en influencers/vloggers die inhaken en laten zien hoe ze het zelf aanpakken. Al deze mensen hebben een kenniscentrum nodig, waar ze informatie en tools kunnen vinden om meteen in te zetten. Op deze manier kunnen we samen het Weerstand optimalisatie/gezonder leven programma, vanuit de omgeving onder de aandacht brengen van de jeugd, volwassenen en senioren.

Weerstand Optimalisatie programma, gratis te volgen

Iedereen kan dit Weerstand Optimalisatie programma gratis volgen. Op www.hoedoejedat.nu plaats ik de delen in het blog en ik plaats de updates tevens op de Facebook pagina’s van ‘Voeding als medicijn, hoe doe je dat?’, ‘Leefstijlclub’ en ‘healthy ageing’. Like dus meteen een van deze pagina’s en blijf op de hoogte. Het is aan een ieder zelf om er het zijne uit te halen en er mee aan de slag te gaan. Laat me hier ook meteen een kanttekening plaatsen. Op geen enkele manier is het advies wat ik in dit programma opneem, een vervanging van curatieve zorg of medicatie, raadpleeg altijd eerst de behandelend arts, alvorens je iets verandert in medicatie. Zeker is dit ook geen vervangend advies voor de maatregelen van het kabinet, die blijven natuurlijk belangrijk om te volgen. Zie die maatregelen als de externe maatregelen en deze als de interne maatregelen.

Oproep: Alleen samen…!

Dit Weerstand Optimalisatie programma heeft de potentie een belangrijke bijdrage te leveren aan de vermindering van de 4 gecombineerde heersende pandemieën. Ook vormt het programma een basisraamwerk om op door te bouwen. Zo zou er, zoals Jaap Seidel nastreeft, een programma ontwikkeld kunnen worden, specifiek voor jongeren, zodat gezonde leefstijl al vanaf het eerste jaar school meegegeven wordt. Ook voor andere doelgroepen met bepaalde aandoeningen, senioren en programma’s voor mensen met een beperking, zijn opties. Ik ga al aan de slag met het programma schrijven voor volwassenen, maar zou graag een team vormen van mensen, organisaties en instanties om mee door te bouwen. Niet alleen dit programma vertalen naar de andere doelgroepen, ook dit geschreven programma bijvoorbeeld vertalen naar een video e-learning voor consumenten en professionals, naar een documentaire voor Videoland of Netflix. We horen het veel de laatste tijd, ‘alleen samen krijgen we dit voor elkaar’, dat geldt zeker voor dit programma. De basis ga ik al schrijven, ik hoop echter in samenwerking met veel experts op verschillende vlakken. Bij deze dus al een oproep; ben jij een expert op gebied van het versterken van onze weerstand met beweging, voeding, ontspanning, slaap, mentale vitaliteit, stress beheersing, mentale rust, of andere invloeden op onze weerstand, neem contact op via info@hoedoejedat.nu. Doe je dat alleen voor euro’s, dan kan ik er niet zoveel mee, voor mij is dat vrijwilligerswerk en wij hebben er geen budget voor om er mensen voor te betalen. Geloof je echter in de kracht van preventie en bewustwording op de beschreven manier, en wil je er een stukje van je vrije tijd aan investeren, dan ben je van harte welkom.

Ook doe ik een oproep aan mensen en organisaties die kunnen ondersteunen met design, de ontwikkeling van de video e-learning materialen, communicatie, animatiefilmpjes, community-building, verbinding leggen met zorgverzekeraars, politiek, media, koepelorganisaties, BN’ers, TV, enz. Ook hier, er is geen budget, dus je moet er een passie voor hebben en erin geloven.

De laatste oproep die ik doe is in de richting van bedrijven, die dit Weerstand Optimalisatie programma aan hun medewerkers willen aanbieden en zorgverzekeraars die het aan verzekerden willen aanbieden en hier een investering in willen doen per werknemer/verzekerde. We kunnen dit Weerstand Optimalisatie Programma in combinatie met de boeken over beweging en voeding als medicijn, en/of de online programma’s, als een soort van kerstpakket aanbieden. Dit geeft ons  financiële mogelijkheden om door te ontwikkelen en de werknemers/verzekerden een programma om hun leefstijl een gezonde switch te geven.  Ook kapitaalkrachtige bedrijven en personen die willen sponsoren zijn natuurlijk van harte welkom.

Concept inhoud Weerstand Optimalisatie Programma

Vooralsnog heb ik 8 delen geformuleerd. Is dit programma compleet? Zeer zeker niet, maar het is een start. Zoals al genoemd, een ieder, expert op een van de vlakken, nodig ik uit om deel te nemen aan het research & development team.

Deel 1: Introductie

Deel 2: Ons immuunsysteem in het kort

Deel 3: Weerstand optimalisatie met voeding 1:

Welke vitaminen en mineralen versterken ons immuunsysteem en waar zitten ze in?

Deel 4: Weerstand optimalisatie met voeding 2

                Onze weerstand opbouwen met antioxidanten en meer.

Deel 5: Weerstand optimalisatie met beweging 1

                Meer weerstand met de Schijf van 3 van bewegen!

Deel 6: Weerstand optimalisatie met beweging 2

                Afremmen van sarcopenie en frailty

Deel 7: Weerstand optimalisatie met mentale rust/stress beheersing

                Hogere weerstand met goede slaap, rust en mentale ontspanning

Deel 8: Weerstand optimalisatie, wat als het me niet lukt!

                Optimaliseren van zelfredzaamheid en eigen regie

Wie ben ik?

Mijn naam is John van Heel, 58 jaar, 34 jaar getrouwd met Regina, we zijn trotse ouders van Tim, Rick en Sem. Ik ben 37 jaar geleden begonnen met een persoonlijke zoektocht naar hoe wij mensen gezonder kunnen leven, ons gedrag kunnen veranderen om terug gezonder te worden en wat er voor nodig is om gezond op te groeien. Deze zoektocht heeft ertoe geleid dat ik gedurende deze 37 jaar ben gestart met een sport- en leefstijl instituut (Life Style Vitae leefstijlclub), een kenniscentrum bewegen als medicijn (www.bewegenalsmedicijn.nl), een opleidingsinstituut voor trainers, personal trainers en leefstijlcoaches (www.efaa.nl), een preventiebeweging (www.hoedoejedat.nl) en een Europees leefstijl als medicijn project (www.new-health.eu), en nu dan dit Weerstand Optimalisatie programma. Ik heb me eerst verdiept in bewegen, sport en sarcopenie preventie, daarna in vitale voeding, gevolgd door mentale kracht met o.a. Neuro Linguïstisch Programmeren, cognitieve gedragstherapie en de kracht van mindfulness, meditatie en zelfconditionering. Ik ben o.a. leefstijl- en gedragscoach en docent leefstijlcoach opleiding. Ik baseer mijn adviezen voor zover ik kan op wetenschappelijke feiten, maar daarnaast ook op mijn persoonlijke visie en gezond verstand.

Experts die graag feedback geven op mijn stellingen nodig ik uit om mee te bouwen aan een nog beter weerstand optimalisatie programma. We staan voor een behoorlijke uitdaging, daar is nog veel voor te doen en ontwikkelen. Sommige mensen zullen het Weerstand Optimalisatie programma lezen en overgaan tot positieve gezonde actie. Velen komen überhaupt niet uit bij dit programma of hebben een steuntje in de rug nodig, hier komen wellicht professionals zoals praktijk ondersteuner, huisarts, WMO consulent, fitness trainer, personal trainer, gewichtsconsulent, fysiotherapeut, enz, in beeld.  

Ik ben al begonnen met deel 2 en 3, ons immuunsysteem in het kort en ‘welke vitaminen en minderalen ons immuunsysteem versterken en waar ze inzitten. Deze mag je binnenkort verwachten op de blog op www.hoedoejedat.nu en op de Facebook pagina’s van ‘Leefstijlclub’, ‘Voeding als medicijn, hoe doe je dat?’ en ‘Healthy Ageing’.

Wil je als professional de reeks ontvangen om met je achterban te delen? Als je lid bent van EFAA/Nieuwe Gezondheid steunpunt of van het Trainers netwerk, dan ontvang je deze delen al van ons. Ben je geen lid, maar wil je de delen wel verspreiden, mail dan naar info@hoedoejedat.nu. 

Meer achtergrond informatie:

https://hoedoejedat.nu/blog/4-pandemieen-1-europese-primaire-preventie-strategie

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/preventie-zorg/preventie#!node-aanbod-preventie-van-overgewicht

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/bewegen/preventie-zorg/preventie#definities

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5173719/afvallen-om-corona-te-voorkomen-gezond-leven-een-must

https://www.ad.nl/binnenland/wetenschappers-drukken-ons-op-het-hart-nederlanders-blijf-in-beweging~a657189d/

https://huisarts.bsl.nl/bewegen-een-medicijn-voor-veel-aandoeningen/

https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/Bewegen-is-h%C3%A9t-antwoord-op-het-coronavirus-aldus-neurowetenschapper-Erik-Scherder-25748756.html?harvest_referrer=http%3A%2F%2Fm.facebook.com%2F&harvest_referrer=http%3A%2F%2Fm.facebook.com%2F&harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.linkedin.com%2F&fbclid=IwAR2z5BzfFUAs7RypfStnt68hjiDH4OTOyoou8b_5e56LyT47wKsMx2wzxI4

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/retail/34797/wereldvoedsel-revolutie

https://www-quest-nl.cdn.ampproject.org/c/s/www.quest.nl/mens/voeding/amp34246234/voeding-vitamine-d-coronavirus/

Volg ons ook op:

Overige nieuws

ERKENNING


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Lidmaatschappen

Word een leefstijl kenniscentrum van jouw regio!

Nieuwe Gezondheid MEER INFO