Nieuws

13-08-2018
Bewegen alsof je leven er vanaf hangt

Is het niet buitengewoon bizar, dat we weten wat het effect is van dagelijks bewegen, sporten en spieren versterken en dat meer dan 80% van ons het te weinig blijft doen? De wetenschap vertelt ons dat we, om ons lijf fit (en gezond, binnen de mogelijkheden die we hebben) te houden, we elke dag 30 tot 60 minuten recreatief moeten bewegen, liefst verdeeld over 2 of 3 beweegmomenten, want we zitten te veel en te lang, 2 van die momenten van de intensiteit naar een sport niveau en op 2 a 3 van die momenten kan bewegen vervangen worden door spiertraining, 8 a 10 oefeningen van grote spiergroepen. Dit vrij eenvoudige beweegrecept zorgt ervoor dat we minder risico lopen op diabetes, overgewicht, obesitas, hart- en vaatziekten, kanker, COPD, reuma, dementie, osteoporose, enz., enz. Mensen die het structureel toepassen worden 10 tot 15 jaar ouder en hebben geen 20 jaar chronische aandoeningen aan het eind van hun leven maar slechts 3 a 5 jaar. Wat een enorme leef kwaliteit winst. Minder ziek gedurende het volwassen leven, minder afhankelijk en ziek als senior, fitter, op gezonder gewicht, vitaler, cognitief beter presteren, emotioneel beter in balans, beter slapen, minder kans op blessures, en zo gaat het maar door. Bizar toch dat we niet allemaal 1e prioriteit maken van dagelijks bewegen, sporten en spiertraining?

Misschien moeten we de lat gewoonweg wat hoger leggen en misschien moeten we elkaar hier meer in helpen. Hoeveel en hoe vaak zie jij mensen in je omgeving uren en uren achter elkaar achter de PC werken, TV kijken, gamen, enz.? ‘Zitten is het nieuwe roken’  wordt zo vaak genoemd en dat roken hebben ze al lang afgezworen. Toch wordt blijkbaar het gevaar van dat te lang zitten en te weinig bewegen nog niet zo ingezien. Misschien moeten we echt het bewegen op een even zo belangrijk niveau zetten als ademen en drinken. Bewegen alsof je leven er vanaf hangt dus. Een dag niet bewegen is echt inleveren op onze gezondheid. Niet alleen dat, we schuiven de verantwoordelijkheid over onze gezondheid hiermee ook in de schoenen van de zorgsector. Natuurlijk is er een medicijn tegen diabetes of osteoporose. Nadeel is, dat je van dat medicijn afhankelijk wordt, dat de oorzaak aanwezig blijft en dat de behoefte om medicijnen te slikken steeds toe blijft nemen. En dan nog de mogelijke bijwerkingen.

Zittijd inleveren voor beweegtijd!

Nogmaals, eigenlijk bizar dat bewegen niet door iedereen op nummer 1 wordt geplaatst en dat we als argument blijven gebruiken, “als ik daar eens tijd voor had”. Met zo’n levensbelangrijke activiteit, die ons zoveel leed kan besparen en zoveel leef kwaliteit geeft, zou het eigenlijk moeten zijn; “sorry, daar heb ik geen tijd voor, ik ga dan bewegen/sporten”. Misschien moeten we eens allemaal ons dag patroon opnieuw onder de loep leggen en kijken, als we bewegen en sporten op nummer 1 zetten, waar passen we dat dan in? Als we gaan bewegen alsof ons leven er vanaf hangt, en dat hangt het, waar gaan we dan ziittijd inleveren voor beweegtijd? Is dat minder lang aan de ontbijttafel zitten? Minder lang achter de PC in de ochtend of middag, misschien beiden even onderbreken voor een blokje van 10 minuten? Minder lang aan de lunchtafel? Minderlang op de bank voor de TV in de avond? Minder lang achter de PC in de avond? Iedereen moet zijn/haar eigen dag patroon onderzoeken en kijken waar die extra beweging ingepast kan worden.

Laat ons het nieuwe ‘bewegen alsof je leven er vanaf hangt’ model zetten of minimaal 2 keer per dag (maar bij voorkeur 3 keer per dag) een beweegmoment van minimaal 20 minuten (bij voorkeur 30). Dat kan wandelen, fietsen, zwemmen, sporten, yoga, spiertraining enz. zijn, als het maar niet zitten is. Laat dit moment niet voorbij gaan zonder impact, al kies je maar een beweegmoment extra in de week, maar bij voorkeur natuurlijk een extra per dag. Ga bewegen alsof je leven er vanaf hangt en deel dit bericht gerust met iedereen die je kent. Wellicht kan je vrienden, familie, collegae inspireren om ook in te haken.

Wil je je totale leefstijl onder de loep nemen, doe dan de leefstijlscan eens op www.leefstijlclub.nl. BBen je begeleider en wil je de Leefstijlscan in de mail ontvangen, mail naar info@leefstijlclub.nl.

Overige nieuws

ERKENNING


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Ambassadeur

Gratis inspiratie materiaal voor een actief en gezond leven

Nieuwe Gezondheid Ambassadeur MEER INFO

E-learning Fitness A
Kennismaking

Maak gratis kennis met online leren voor de Fitness A opleiding

Kennismaking e-learning Fitness A MEER INFO