Nieuws

01-04-2019
Bewegen en fit blijven als 80 plusser

Bea, 87 jaar, doet elke week 2 a 3 keer per week spiertraining bij Life Style Vitae leefstijlclub in Weert, in een groep van leeftijdsgenoten, Bea was afgelopen week benieuwd, hoe het met haar spiermassa gesteld was.

Normaliter verliezen we vanaf ons 30e levensjaar 1% spiermassa per jaar, dat noemt men Sarcopenie. Met het afnemen van de spiermassa, neemt dan natuurlijk ook de kracht af, de mobiliteit, de coördinatie en het dagelijkse functioneren. Sarcopenie draagt voor een groot gedeelte bij aan veel welvaartziekten en moet als een versneller van ziektebeelden gezien worden. Tevens kan het ervoor zorgen dat je op een bepaald moment een stok of rollator nodig hebt.

Omdat we steeds ouder worden, heeft Sarcopenie ook steeds meer impact op onze leef kwaliteit. Toen we, een paar honderd jaar geleden, gemiddeld 40 jaar werden, hadden we er nog geen last van, maar nu we gemiddeld tussen de 85 en 90 jaar worden, en Sarcopenie al vanaf ons 30e invloed heeft, is het een belangrijk fenomeen om iets aan te doen, preventief.

Sarcopenie is niet alleen af te remmen, het is omkeerbaar, ook op hoge leeftijd. Sarcopenie vindt plaats, als onze spieren onvoldoende belast worden in ons dagelijkse leven. Daarom heeft de World Health Organisate in 2009 besloten om spiertraining te adviseren voor iedereen, jongeren, volwassenen en ouderen. De Gezondheidsraad heeft dit advies overgenomen en gepubliceerd in de Beweegrichtlijnen 2017. Het advies luidt, minimaal 2 keer per week alle grote spiergroepen zwaar belasten, maar nog beter, vaker per week.

Bea heeft dat advies opgevolgd, met als resultaat dat de spiermassa van Bea in het afgelopen jaar geen 1% is afgenomen, maar 1 kilo is bijgekomen. Die extra kilo spiermassa geeft Bea extra kracht, meer coördinatie, balans en verlaging van het risico op veel chronische aandoeningen. Tevens kan Bea nog heel goed zonder stok of rollator, waardoor ze prima zelfstandig voor zichzelf kan zorgen. Bea heeft dus als het ware Sarcopenie omgekeerd naar hypertrophie.

Wat Bea laat zien is, dat het juist als 80 plusser, super belangrijk is, om de spieren wekelijks te trainen. Het is niet alleen ‘medicijn’ voor je lijf, het is ook nog eens super gezellig.

Volg ons ook op:

Overige nieuws

ERKENNING


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Ambassadeur

Gratis inspiratie materiaal voor een actief en gezond leven

Nieuwe Gezondheid Ambassadeur MEER INFO

E-learning Fitness A
Kennismaking

Maak gratis kennis met online leren voor de Fitness A opleiding

Kennismaking e-learning Fitness A MEER INFO