Nieuws

16-01-2012
Een kind wil bewegen

Kinderen zijn van nature graag actief. Vooral als ze weten dat de activiteit hen plezier geeft. Zet een kind, hoe klein dan ook, in een speeltuin en het zal gaan spelen. Ze vinden het heerlijk om te rennen, springen of klimmen.  Als je als ouder activiteiten vindt die afwisselend zijn en die ze leuk en prettig vinden om te doen, dan zullen kinderen het heerlijk vinden om op die manier te (blijven) bewegen. Wat veel mensen niet weten is dat het klauteren in klimrekken, het van een heuveltje afglijden op een sleetje of het spelen van tikkertje er voor kan zorgen dat kinderen hun leven lang actief blijven. Kinderen helpen om een activiteit te vinden die ze leuk vinden om te doen, is dus één van de sleutels om ze te laten bewegen. Dansen, touwtje springen, rennen, met een bal spelen, paardrijden, vliegeren- het maakt niet uit wat, zolang ze het leuk vinden zullen ze het willen doen. Probeer als ouders activiteiten te vinden waar je kind van geniet en waar het goed in is. Het is voor een kind belangrijk om ‘succesmomenten’ te hebben tijdens de activiteit, dit stimuleert om de activiteit te blijven doen. Een kind dat geen goede hand-oog coördinatie heeft doe je geen plezier met tennis, maar een kind met een goed evenwichtsgevoel zal graag willen dansen of gymmen.   Het is belangrijk om te variëren. Zorg altijd voor variatie in hun activiteiten door matige activiteiten als fietsen, klimmen of wandelen af te wisselen met intensieve activiteiten als hardlopen, dansen of teamsporten als voetbal, handbal of korfbal. Door het uitproberen van verschillende activiteiten zal je kind nieuwe vaardigheden opdoen, blijft het geïnteresseerd en zal het willen (blijven) bewegen. Als kinderen regelmatig bewegen dan levert het hen veel voordelen op:

-          Sterke spieren en botten; -          Voorkomen van overgewicht; -          Minder slaapproblemen; -          Vermindert risico op diabetes type 2 -          Een betere levensverwachting Daarbij is gebleken dat kinderen die veel bewegen meer zelfvertrouwen hebben en beter presteren op school.

Tips voor het stimuleren van inactieve kinderen  

  • Als je zelf actief bent, dan zal je kind je voorbeeld volgen.
  • Prijs je kind, bied ondersteuning en moedig je kind aan als een activiteit een beetje moeilijk blijkt te zijn.
  • Breng de tijd actief met je kind door. In plaats van op de bank te zitten of de focus te leggen op dingen die moeten worden gedaan in en rond het huis, maak je tijd vrij om samen met je kind te wandelen, stoeien of fietsen.
  • Moedig je kind aan om buiten te spelen en prijs je kind als hij dat doet.
  • Moedig je kind aan om deel te nemen aan een sport of groepslessen; bijvoorbeeld zwemmen, voetballen, gym of dansen.
  • Wees actief met het hele gezin: organiseer familie-activiteiten, zoals kamperen, boswandelingen, speurtochten en fietstochten.
  • Betrek je kind bij de dagelijkse klusjes rond het huis, zoals tuinieren, het wassen van de auto en het schoonmaken. Niet alleen zorgen deze activiteiten dat ze fysiek actief zijn, ze leren op deze manier ook meehelpen in het huishouden.
  • Schaf een activiteiten doos aan voor thuis of in de auto met ballen, frisbees, vliegers, e.d. zodat je altijd bent voorbereid.
  • Steps, fietsen en skelters bevorderen lichamelijke activiteit omdat ze uitnodigen om buiten te spelen.
  • Beperk tv-tijd . Let op de hoeveelheid tijd die je kind voor de tv of achter de computer doorbrengt. Streef er naar dat dit niet meer dan twee uur per dag, en bij voorkeur minder dan 30 minuten per dag is. 

Overige nieuws

ERKENNING


Fitness Trainers
Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Ambassadeur

Gratis inspiratie materiaal voor een actief en gezond leven

Nieuwe Gezondheid Ambassadeur MEER INFO

E-learning Fitness A
Kennismaking

Maak gratis kennis met online leren voor de Fitness A opleiding

Kennismaking e-learning Fitness A MEER INFO