Nieuws

11-05-2020
Preventie kan de ernst van Corona complicaties beperken!

Intensivist Peter van der Voort van het UMCG meldde een paar weken geleden dat het overgrote deel van de coronapatiënten aan ‘adipositas’ lijdt. Dat is een deftig woord voor overgewicht. Het ‘Center for Skeletal Muscle Research, University of Virginia’ publiceerde afgelopen week de uitkomsten van hun onderzoek naar de preventieve werking van beweging en training op de ernst van de complicaties van COVID-19 (1). Yan ontdekte dat regelmatige lichaamsbeweging het risico op complicaties bij mensen met COVID-19 kan verminderen en het potentieel biedt voor alternatieve behandelingsmethoden in de toekomst.

Dagelijks fysieke oefeningen doen is belangrijk voor onze immunologische gezondheid [2. 3], zo blijkt uit onderzoek van Davidson en Laddu. Het doen van slechts één oefening boost al meteen het immuunsysteem [4. 5.] waardoor het risico op complicaties al verlaagt. Meerdere studies in het verleden over bewegen en griep toonden al aan dat mensen die regelmatig op een matige tot hoge intensiteit sporten, minder lang ziek zijn, minder ernstig ziek worden, minder vatbaar zijn voor virale aandoeningen  en minder kans hebben op overlijden bij luchtweginfecties en -ontstekingen [6]. Onze spieren produceren anti-inflammatoire (anti ontsteking) cytokinen die ons immuunsysteem activeren en ontstekingen en virussen tegen gaan [3]. Onderzoek toont dus duidelijk aan dat wanneer je sport, de kans op ontstekingen en de werking en vermenigvuldiging en verergeren van virussen afneemt.

Er zijn echter nog meer preventieve maatregelen om de ernst van de corona complicaties te beperken. Zo blijkt dat bang zijn en een ongezond eetpatroon ook invloed hebben op het immuunsysteem en de vatbaarheid voor (virale) ziektes kunnen verhogen [7, 8]. De afname van beschermend spiermassa (sarcopenie) zorgt ervoor dat 50+ers het meeste gezondheidsrisico lopen [9] en deze processen zijn omkeerbaar met fitnesstraining [10]. Naast de afname van het risico op ernstige complicaties bij Corona nemen door deze preventiemaatregelen ook de risico’s af op hart- en vaatziekten, overgewicht, diabetes, dementie, obesitas en vele andere chronische ziekten.

Het wordt tijd voor een preventie programma tegen de complicaties van corona!

Volgens de experts gaat  corona ons leven 1,5 tot 2 jaar beïnvloeden. De beweringen die ik in dit stuk maak zijn nog geen resultaten van meta studie, maar bewijzen wel degelijk dat we persoonlijk preventieve maatregelen kunnen nemen om de ernst van complicaties bij corona te verminderen. Als we dan weten dat dit nog ruim 1,5 jaar gaat duren, is het dan niet verstandig en belangrijk om nu vol op preventie in te gaan zetten? Bijkomstig voordeel is dat we er allemaal gezonder van worden!

Ik waag me al aan een preventie programma tegen de ernst van complicaties bij corona.

  1. Beweeg elk dagdeel recreatief 20 tot 30 minuten
  2. Gebruik 2 a 3 van deze activiteiten om de intensiteit iets op te voeren, zodat het uithoudingsvermogen getraind wordt.
  3. Versterk 2 a 3 keer per week je grote spiergroepen, 8 a 10 oefeningen.
  4. Eet veel plantaardig, een mediteriaans voedingspatroon blijkt de meeste gezondheidsvoordelen te bieden.
  5. Ontspan dagelijks fysiek en mentaal, met Yoga, pilates, Nirvana, mindfulness, meditatie of ademhalingsoefeningen.

Laat duidelijk zijn, dit programma biedt geen enkele garantie tegen het krijgen van corona, dus doet niks af aan de RIVM maatregelen. Tevens biedt het geen garantie in de ernst van de complicaties. Wel heeft het programma een preventieve werking op de ernst van de complicaties en werkt het programma überhaupt gezondheid bevorderend.

Profiel survivors!

Het wordt echt tijd dat er een profiel gaat komen van de 'survivors' zodat er een nog beter onderbouwd preventieprogramma opgesteld kan worden. Niet om het niet te krijgen, maar om er snel weer vanaf te zijn en het risico op levensbedreigende complicaties te verlagen. We horen veel over het profiel van de IC patiënten; obesitas, hart- en vaat ziekten, diabetes, longziekten en senioren zijn de primaire risicogroepen. Maar wat is het leefstijl profiel van de survivors? Hoe is hun BMI, zijn het mensen die sporten en veel bewegen, welk voedingspatroon hebben deze mensen. Hoe meer we hiervan weten, des te beter en effectiever preventie programma we kunnen ontwikkelen.

John van Heel

www.hoedoejedat.nu, www.efaa.nl

Bronnen

  1.  www.faculty.virginia.edu/yanlab. https://www.youtube.com/watch?v=f5ReT7A3eP8https://wjla.com/features/good-morning-washington/study-finds-exercise-may-reduce-risk-of-covid-19-complications
  2. Davison, G., C. Kehaya, and A. Wyn Jones, Nutritional and physical activity interventions to improve immunity. American journal of lifestyle medicine, 2016. 10(3): p. 152-169.
  3. Laddu, D.R., et al., Physical activity for immunity protection: Inoculating populations with healthy living medicine in preparation for the next pandemic. Progress in cardiovascular diseases, 2020.
  4. Sellami, M., et al., Effects of acute and chronic exercise on immunological parameters in the elderly aged: can physical activity counteract the effects of aging? Frontiers in immunology, 2018. 9: p. 2187.
  5. Dimitrov, S., E. Hulteng, and S. Hong, Inflammation and exercise: Inhibition of monocytic intracellular TNF production by acute exercise via β2-adrenergic activation. Brain, behavior, and immunity, 2017. 61: p. 60-68..
  6. 6.Matthews, C.E., et al., Moderate to vigorous physical activity and risk of upper-respiratory tract infection. Medicine & Science in Sports & Exercise, 2002. 34(8): p. 1242-1248.
  7. Dhabhar, F.S., Effects of stress on immune function: the good, the bad, and the beautiful. Immunologic research, 2014. 58(2-3): p. 193-210.
  8. Carter, S.J., M.N. Baranauskas, and A.D. Fly, Considerations for obesity, vitamin D, and physical activity amidst the COVID‐19 pandemic. Obesity, 2020.
  9. Dinh, H.C., et al., Effects of physical exercise on markers of cellular immunosenescence: a systematic review. Calcified tissue international, 2017. 100(2): p. 193-215.
  10. Campbell, J., Infekt nach Marathon? Mythos widerlegt! Dtsch Med Wochenschr, 2018: p. 143.

Volg ons ook op:

Overige nieuws

ERKENNING


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Ambassadeur

Gratis inspiratie materiaal voor een actief en gezond leven

Nieuwe Gezondheid Ambassadeur MEER INFO

E-learning Fitness A
Kennismaking

Maak gratis kennis met online leren voor de Fitness A opleiding

Kennismaking e-learning Fitness A MEER INFO