23-09-2019

Afgelopen vrijdag verzamelden zich 15 professionals in Emmeloord voor de workshop Fitness met passie. Een mooie gelegenheid om ze enkele vragen voor te leggen, waarvan een vraag was; ‘Wat moet er binnen onze branche gebeuren, willen we meer gaan betekenen op gebied van gezondheidsbevordering, serieus genomen worden door de zorgsector en meer bijdragen aan het keren van de overgewicht epidemie?’. Een interessant antwoord en verklaring kwam van Michiel, werkzaam bij McDonalds. “Waar je ook komt bij McDonalds in de wereld, wat je ook bestelt, je ontvangt een consistent product. Een consistent product leveren is een van de meest belangrijke succesfactoren van McDonalds. Waar je ook komt en bestelt, de uitstraling is consistent, de behandeling is consistent en het product is consistent. Los van wat je er van vindt, je weet waar je naar toe gaat, wat je bestelt en wat je krijgt” aldus Michiel. Zo ver is het nog niet binnen de fitnessbranche. Nemen we alleen het thema afvallen, dan variëren de diensten die we hiervoor aanbieden nog van ‘een sixpack in 4 weken’ tot ’10 kilo in 10 weken’ en alles wat daar tussenin ligt. En dat terwijl wij de beweegprofessionals van de maatschappij zijn.

Zou het eigenlijk niet zo moeten zijn dat wij consistent een gepast advies zouden moeten verstrekken, een advies, gebaseerd op wetenschappelijke feiten, waarmee de klant het best geholpen is? Neem nu het thema afvallen, als we het beweegaspect hiervoor onder de loep nemen, dan is daar consensus over, in het NL Actief handboek Beweegdeskundige Overgewicht en Obesitas staat omschreven welk advies dat wij het best kunnen verstrekken voor duurzaam resultaat. Nu in de nieuwe GLI (Gecombineerde Leefstijl Interventie), wordt een duidelijk raamwerk op gebied van bewegen en actief leven toegepast en de Gezondheidsraad en WHO heeft er duidelijke richtlijnen voor opgesteld. Wellicht wordt het inderdaad tijd dat we aan de consistentie van ons advies gaan werken. Allereerst op het vlak van gezond leven en overgewicht aanpak, later natuurlijk ook op andere vlakken zoals healthy aging, diabetes, een gezonde rug, enz.

Een eerste stap voor elke professional, zelf de richtlijnen van de Gezondheidsraad, de schijf van 3, beheersen en die ook consistent meenemen in de analyse en advies van de klant. Stap 2, als je invloed hebt of verantwoordelijk bent voor een team van trainers of personal trainers, zorg ervoor dat het advies van de groep op een lijn ligt en afgestemd is op de schijf van 3. Een volgende stap is dan wellicht dat een netwerk (NL Actief Preventiecentra, VES of een keten) zich conformeert aan een eenduidig advies, zodat je daarmee ook gezamenlijk naar buiten kan treden.

Volg ons ook op:

Overige nieuws

Je bent hier:

AANGESLOTEN BIJ


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Lidmaatschappen

Word een leefstijl kenniscentrum van jouw regio!

Nieuwe Gezondheid MEER INFO