05-10-2020
Het weekendje Keulen met het team, samen naar de FIBO en het European Health and Fitness Forum, was er niet bij dit jaar. Het C-effect gooide roet in het eten, dus wat rest, het eerste virtuele European Health and Fitness Forum. Ik moet zeggen, had wel wat, maar je mist toch de interactie en het samen brainstormen over de sessies. Desalniettemin was het virtuele congres toch de moeite waard. Het thema was ‘Where do we go from here?’ en ‘Horizon 2030’, ofwel, hoe ziet de toekomst er voor de fitnessbranche uit? Herman Rutgers, ambassadeur van EuropeActive, was de gastheer, technisch was het allemaal top geregeld, op een uitvallertje na, de opnamen vonden plaats in een studio in Keulen. Het is teveel om alle interessante detailes te beschrijven van alle sprekers, daarom ga ik ze faseren. Elke week zal ik van een van de sprekers omschrijven, wat de kernboodschap was.
Spreker: Magnus Lindkvist, trend watcher en futurologist
Het eerste wat Marcus duidelijk probeerde te maken is dat de fitnessbranche over het algemeen veel aandacht geeft aan microtrends, dat zijn trends die zich afspelen in de komende 3 maanden. Waar we minder oog voor hebben zijn macrotrends, wat zich de komende 3-10 jaar af gaat spelen en megatrends, wat is er nodig over 10-20 jaar? Hij verklaarde dat er zich de afgelopen jaren een sterke IKEAfication heeft afgespeeld, zeker binnen onze branche, de dienst is in prijs gedevalueerd naar 20% van de prijs van wat het 15 jaar geleden was. Daar waar de prijs nog boven de 50% daarvan zit, in die centra zal er met name veel aandacht moeten zijn voor, wat hij noemt, de gaps die fitness vult, namelijk:
Door de digitale ontwikkeling kunnen mensen steeds beter zelf die kennis ophalen en voor die motivatie zorgen, daarom is expertise ontwikkeling van het team en bewustwording bij de leden cruciaal in de toekomst.
Magnus geeft aan het eind van zijn presentatie een aantal tips voor professional ondernemers in de fitnessbranche;
Wat haal je eruit als fitness professional? Allereerst om eens op mega niveau te denken, waar sta jij over 10 jaar, wat doe je dan, wat doe je dan anders, wat heb je in de afgelopen 10 jaar geleerd, wat is je belangrijkste business en waar sta je over 10 jaar bekend om? Leuke oefening om eens op schrift te zetten. Tip 2 die ik er uit haal is meer aandacht voor gezondheid, preventie en leefstijl. Wij, als fitnessbranche, zijn de aangewezen partij om hierin tot expert te ontwikkelen. Ook de motivatiefactor verder onderzoeken is interessant, wat kunnen we meer doen om leden te motiveren een actieve leefstijl te blijven hanteren?
In de volgende artikelen beschrijf ik de presentaties van Karsten Hollasch van Deloitte over de impact van COVID 19 op de fitnessbranche, David Stalker, president van EuropeActive over zijn visie op de nabije toekomst van de branche, Nerio Alessandri van Technogym en zijn visie op ‘Horizon 2030 en Herman Rutgers en zijn visie over welk primair product wij nu eigenlijk verkopen.
Je bent hier:
Over ons