22-07-2019
Gezonder leven, wie wil dat niet, iedereen toch, of we willen in ieder geval gezonder zijn. Of we daar dan ook de inspanningen voor willen leveren? Vaak is de gedachte dat mensen het wel weten, maar er niks voor willen doen, maar het zit toch iets complexer in elkaar. Gezond leven is namelijk meer iets om aan te leren.
We hebben het allemaal niet geleerd, dat noemt de WHO ‘Health Literacy’. Niet geleerd is niet gedaan, we missen de vaardigheden om gezond te leven omdat we de kennis missen. We horen wel kreten in de media zoals ‘je moet veel bewegen’ en ‘suiker is echt niet goed voor je’, maar als je vraagt; ‘waarom dan?’, dan blijft het stil. Juist dat ‘waarom’, die kennis achter de tips, is belangrijk om intrinsiek gemotiveerd te worden iets in ons gedrag aan te passen. Het gaat dan niet alleen om het ‘waarom’ een bepaald gedrag gezond is, dus wat het effect is van het wel toepassen en van het niet toepassen, het gaat dan ook om het ‘waarom’ we het zelf zouden willen aanpassen, wat we er zelf mee willen bereiken.
Gezonder leven is dus allereerst een kwestie van algemene gezond leven kennis opdoen, en wat mij betreft in het onderwijs integreren, want de beweeg- en voedingsrichtlijn is nu helder en de nieuwe visie op gezond leven, Positieve Gezondheid geeft een mooi breder beeld van alle facetten die invloed kunnen hebben op onze gezondheid.
Het wordt dus wellicht tijd voor een gezond leven academie, een Leefstijl als medicijn academie, of in ieder geval, leefstijl en preventie ambassadeurs die mensen helpen hun kennis op te waarderen, zodat het gebrek aan algemene kennis over gezond leven in ieder geval geen beperkende factor meer is om gezonder te leven.
Je bent hier:
Over ons