Nieuws

28-09-2020
Iedereen een beetje gezonder! Gemakkelijker dan je denkt!

Gezonder leven, meer dan 70% van de Europese bevolking zou dat kunnen gebruiken, maar het blijkt niet gemakkelijk. Alhoewel, is dat wel zo? Hebben we gemiddeld genomen wellicht een idee dat we daar veel meer voor moeten doen, dan wat ervoor nodig is? Neem het onderdeel ‘bewegen’, vaak wordt gedacht dat men, als men gezonder wil gaan leven door meer te bewegen of sporten, men er 1,5 tot 2 uur mee kwijt is, dat men zich uit de naad moet werken en dat men altijd bekeken wordt door fitte en gespierde mensen. Misschien is hier enige nuance op zijn plaats.

Als we gaan sporten in de sportclub of in het fitnesscentrum, dan is dat over het algemeen inderdaad een uur sporten of meer, vooraf omkleden, achteraf douchen, kost doorgaans dus inderdaad die 1,5 tot 2 uur. Maar het kan veel efficiënter, als je er minder tijd aan wil besteden. Volgens de beweegrichtlijn is 2 a 3 keer per week 8 a 10 oefeningen de richtlijn om de spieren optimaal te trainen, als ik dat in een effectief circuit doe, dan kost dat hooguit 30 minuten. Met omkleden en douche erbij, maximaal 1 uur. Nu zijn we misschien gewend om vooraf 30 minuten cardio fitness te doen of de training veel langer uit te rekken door 3 sets te doen en tussen elke set wat langer te pauzeren, maar binnen die 30 minuten is prima het hele lichaam te trainen. Het zelfde geldt voor conditionele training. Groepslessen duren doorgaans 60 minuten, maar volgens de internationale richtlijn is 2 a 3 keer per week conditietraining van 20 minuten al prima voor een goed gezondheidseffect. Nu is het gemakkelijk spierversterkende training en conditietraining te combineren en dus voor die 1,5 tot 2 uur te kiezen, maar je kunt er dus ook gemakkelijk 2 keer 1 uur van maken.

Minder tijd?

Miljoenen mensen bezoeken iedereen week 1, 2, 3 of meer keer de sportclub of het fitnesscentrum, maar voor veel mensen blijft het een absurd idee om daar zoveel tijd voor vrij te maken, past gewoonweg niet in de leefstijl, te druk met andere zaken. Hebben die mensen dan pech en lopen die dan de kans meer ziekteproblemen te krijgen in hun oudere dagen? Het antwoord is: zeker, dat is niet te ontkennen, mensen die elke week conditie en spierversterkende training doen, hebben daar enorm gezondheidsvoordeel van. Echter neemt dat niet weg dat er op het gebied van bewegen ook nog wel alternatieven zijn die minder, veel minder tijd kosten. Zo zou je thuis elke week 2 of 3 keer een spierversterkende sessie kunnen doen, met als basis, de squat oefening, zodat je in ieder geval in je benen en rug sterk blijft. En wat dacht je van een goeie wandeling. Langdurig zitten elk dagdeel onderbreken met een wandeling van 10 minuten, maar nog beter 20 of 30.

Geen tijd? Pak in ieder geval die 5!

Een actieve leefstijl begint bij minder lang aaneengesloten zitten. Als je dan geen tijd hebt om te gaan sporten, en je ook die 10 tot 20 minuten wandelen niet ziet zitten, pak dan op zijn minst een paar keer per dag een klein blokje van 5 minuten. Je onderbreekt hiermee het zitten, maar verbruikt in die 5 minuten ook overmatig aanwezige suikers die in je lijf circuleren, die anders omgezet zou worden tot vetten met alle risico’s van dien. 5 minuten extra bewegen per dagdeel is dus een prima start. Pak die 5 minuten dan ook als je ergens 5 minuten beschikbaar hebt. Als je moet wachten op de trein, als je mobiel gaat bellen, tussendoor in de ochtend of middag op het werk.

Hoe gaan wij, fitness professionals, hiermee om?

Dit is natuurlijk een advies voor elk mens, maar is speciaal gericht aan die mensen die het maar lastig vinden om voldoende te bewegen. We hebben het allemaal zo druk. Door het klein te maken, naar 5 minuten, wordt het gemakkelijker om op te pakken. Als je mensen begeleidt in een beweeg of trainingsplan, stel gerust de vraag eens, of er in elk dagdeel een beweeg-, sport- of spierversterkend moment zit van minimaal 10 minuten, maar beter 20 a 30. En als je dan bezwaren verneemt van te weinig tijd, neem dan het advies van die 5 minuten mee, want elke keer even in beweging heeft positieve invloed op onze gezondheid en leef kwaliteit.

Wil je gebruik maken van een gratis bewustwording toolbox voor professionals, kijk dan op

https://hoedoejedat.nu/als-professional

Wil je alles weten over Bewegen als medicijn, hoe doe je dat? Hier kan je het boek bestellen;

https://hoedoejedat.nu/bewegen-als-medicijn

Volg ons ook op:

Overige nieuws

ERKENNING


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Lidmaatschappen

Word een leefstijl kenniscentrum van jouw regio!

Nieuwe Gezondheid MEER INFO