26-01-2012
Het Voedingscentrum werkt aan een systeem om consumenten met voedingsproblemen door te verwijzen naar diëtisten en gewichtsconsulenten. Een en ander is het vervolg op het opheffen van de telefonische informatiedienst voor consumenten per 1 januari van dit jaar. Directeur Felix Cohen van het Voedingscentrum De opheffing van de informatiedienst is het gevolg van een beleidskeuze die de directie van het Voedingscentrum moest maken door een opgelegde bezuinigingstaak van 25 procent op het totale budget van de organisatie. In een interview met Voeding Nu zegt Voedingscentrum-directeur Felix Cohen dat de opheffing van de dienst voor consumenten een logische keuze is. Toename websiteverkeer Voedingscentrum ‘Afgelopen jaren hebben we een enorme groei van het gebruik van onze website gezien’, verklaart Cohen. ‘Er komen nu ruim 3,7 miljoen unieke bezoekers per jaar. Aan de andere kant nam het aantal bellers naar de informatiedienst af, hoewel er nog enkele tienduizenden waren.’ Face-to-face met professional Cohen gelooft niet sterk in telefonische informatie, maar meer in face-to-face-communicatie tussen consument en professionals. ‘De snelle informatie wordt gehaald via internet, maar de praktische informatie kan het beste via diëtisten en gewichtsconsulenten in de eigen omgeving van de vragensteller worden verkregen. Wij zijn telefonisch beperkt. Als consumenten wat dieper op hun problemen willen gaan, dan zijn ze bij een professional aan het juiste adres om deze op te lossen.’ Professional via de postcode Het Voedingscentrum werkt momenteel aan een systeem waardoor consumenten, die met hun vragen op de website komen, aan de hand van hun postcode, kunnen worden doorverwezen naar een dicht bij hen werkende diëtist of gewichtsconsulent. De beroepsverenigingen staan achter het initiatief van het Voedingscentrum. Voedingscentrum bereikbaar voor professionals Voor professionals als diëtisten en gewichtsconsulenten blijft het Voedingscentrum wel telefonisch bereikbaar via 070-3068837. Eén post van de opgeheven informatiedienst (voorheen 5) is hiervoor overeind gebleven. Per week zijn er twee spreekuren, op maandag en donderdag van 10-12 uur. Ook is het mogelijk om per mail contact op te nemen via professionals@voedingscentrum.nl. Beleid voor professionals De ontwikkelingen passen binnen het beleid van het Voedingscentrum om via informatie voor professionals bij te dragen aan een beter voedingspatroon van Nederlanders. Ook werkt het Voedingscentrum structureel samen met Voeding Nu om zijn doelgroep te bereiken. In de geprinte uitgaven van Voeding Nu staan in de komende nummers diverse projecten waarop het Voedingscentrum zich de komende tijd richt.
Je bent hier:
Over ons