14-03-2008
DEN BOSCH - Na de prijzenoorlog in de supermarkten lijkt deze over te slaan naar de fitnesscentra. De low budgetzaken staan te dringen nieuwe vestigingen te openen.
In Oss ging onlangs aan de Corellistraat Basic Fit van start. En toch zijn er in de stad al de nodige gelegenheden om te werken aan je conditie en lichaamsvormen. In Tilburg komen twee zittende sportschoolhouders in het geweer tegen de vestiging van een nieuw groot budget fitnesscentrum. Het zou het 35e centrum in Tilburg zijn. Ook in Den Bosch, Uden en andere steden zijn er uitbreidingsplannen.Eind 2006 becijferde de EFAA(een serviceorganisatie voor de fitnessbranche) dat er binnen vijf jaar zo'n 1.100 nieuwe fitnesscentra in Nederland zouden bijkomen. Dat betekent volgens directeur John van Heel van de EFAA niet dat er te veel vestigingen komen. "Je ziet alleen het spectrum veranderen." Hij schets het verleden van de branche. "Zo'n 25 jaar geleden is het begonnen vanuit de body buildingscholen. Mensen gingen zich trainen aan wat toestellen, later kwam daar nog eens aerobic en andere workouts bij." Volgens Van Heel is de branche nu op een punt aangekomen dat er differentiatie gaat optreden. "Vergelijk het maar met de supermarkten of de hotelwereld. Je krijgt basis vestigingen tot aan de luxe variant aan toe. Van één tot en met vijf sterren." Bij de low budgetcentra, de onderkant van de markt, krijg je dan nauwelijks service. Er staan een aantal apparaten in een ruimte. Daar loopt dan één persoon rond die wel eens een aanwijzing geeft, maar ook de kassa en de infobalie bemenst. Het loopt dan verder op via circuit centra en de reguliere centra met fitness en aerobic (de familiecentra) tot de zogenoemde high ends met doelgerichte programma's en multifunctionele centra met naast fitness een sauna, zwembad of tennisbanen. En buiten deze verdeling heb ja dan nog de medifit centra, die vaak bij fysiotherapeuten zijn ondergebracht. Volgens Van Heel zijn het met name de ondernemers van de reguliere centra die te hoop lopen tegen nieuwe vestigingen. Hij adviseert ze echter hun energie anders aan te wenden. "Ze moeten een keuze gaan maken hoe ze hun eigen winkel willen profileren: ombouwen tot weinig services met een lage prijs of toch kiezen voor goede en professionele begeleiding waar dan meer voor gevraagd mag worden." In de ogen van Van Heel is er in Nederland voldoende behoefte. "Er is een groep die kiest voor low budget sporten en mensen die niet zonder begeleiding willen." Net als consumenten die naar een Aldi gaan of toch liever kiezen voor een Albert Heijn.
Je bent hier:
Over ons