Nieuws

25-06-2018
Zetten we de klant, patiënt en leerling wel centraal?

Komt een man bij de dokter, last van slechte slaap. De dokter schrijft, zoals hij geleerd heeft, een recept voor om gemakkelijker in slaap te vallen en door te blijven slapen. Een soort van legale drugs, bedoeld om het symptoom, want dat is slecht slapen, te onderdrukken en met behulp van chemicaliën ervoor te zorgen dat de persoon toch beter kan slapen. Wat hier niet aan klopt? De patiënt wordt afhankelijk van een symptoom onderdrukkend middel, na verloop van tijd moet men additionele medicijnen gaan slikken om de bijwerkingen van het eerste middel te onderdrukken en de patiënt in kwestie pakt het probleem hierdoor niet bij de oorzaak aan.

Het zelfde zien we in andere branches waaronder onderwijs, 25 verschillende kinderen in de klas, maar ze doorlopen allemaal het zelfde leerpakket, of dat nu past of niet. Maar in de fitness is het helaas vaak niet anders. De deelnemer wil bv afvallen, krijgt van een trainer een trainingsprogramma en kan aan de slag. Het product staat ook hier, evenals het recept bij de huisarts en het leerpakket binnen het onderwijs, centraal in de plaats van wat het beste is voor de deelnemer, patiënt of leerling.

Onlangs heb ik de opleiding Positieve Gezondheid afgerond bij Machteld Huber. Huber adviseert voor het gesprek met de deelnemer, patiënt, leerling, het Positieve Gezondheid model toe te passen. Dat betekent het gesprek openen over leefstijl, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, sociale interactie en dagelijks functioneren. En ook met de Leefstijlscan komen we er exact achter waar de ziekmakende leefstijl aspecten liggen. Met andere woorden, niet meteen het eigen product of de eigen dienst centraal stellen maar de mens centraal, vragen stellen en luisteren waar de exacte behoefte ligt. Als de huisarts dat had gedaan, dan zou hij misschien yoga of mindfulness voorgeschreven hebben. Zouden wij dat meer doen, dan zou het zwaartepunt misschien wel liggen in meer wandelen en de voeding aanpakken.

Als we de omslag niet maken van curatief naar preventief en van product en dienst gericht naar klant en behoefte gericht, dan blijven we mensen ineffectieve middelen door hun strot duwen die geen duurzame oplossing bieden.

Dus, interessante overdenking, handelen we wel voldoende in het belang van onze klanten? Luisteren we wel voldoende naar de daadwerkelijke behoeften?

Wil je het Positieve Gezondheid gespreksinstrument of de Leefstijlscan ontvangen, mail naar info@efaa.nl

Overige nieuws

ERKENNING


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Ambassadeur

Gratis inspiratie materiaal voor een actief en gezond leven

Nieuwe Gezondheid Ambassadeur MEER INFO

E-learning Fitness A
Kennismaking

Maak gratis kennis met online leren voor de Fitness A opleiding

Kennismaking e-learning Fitness A MEER INFO