Nieuws

27-01-2012
Wat is een gezond gewicht?

AMSTERDAM -  Aan het lijnen en sta je regelmatig op de weegschaal om je gewicht te controleren? Dan is het wel handig om te weten wat voor jou een gezond gewicht is. De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De Body Mass Index (BMI) zegt echter niets over het percentage vet in het lichaam. De indeling geldt voor volwassenen in de leeftijd van 18 tot 70 jaar. De BMI wordt berekend door het gewicht in kg te delen door de lengte in meters en de uitkomst nog een keer te delen door de lengte. Voorbeeld: Mevrouw X weegt 80 kg en heeft een lengte van 172 cm. De BMI reken je als volgt uit: 80 kg : 1,72 = 46.5 : 1,72 = BMI 27. Met een BMI van 27 val je in de categorie overgewicht. Het advies luidt om het gewicht goed in de gaten te houden en niet verder aan te komen. Een gezond gewicht voor mevrouw X is 74 kg. Bij een BMI boven de 30 is het medisch gezien noodzakelijk om af te vallen. Bereken je eigen BMI. In welke categorie kom je uit? De indeling van de BMI bij volwassenen van 18-70 jaar: BMI < 18,5 = ondergewicht BMI 18,5 -24,9 = normaal gewicht BMI25-29,9= overgewicht BMI30 en hoger= obesitas

Middelomtrek Naast het gebruik van de BMI is het meten van de middelomtrek belangrijk voor het bepalen van gezondheidsrisico’s (zoals hart- en vaatziekten en diabetes) De middelomtrek is een maat voor het meten van het vet in de buikholte. Het meten van de middelomtrek wordt gemeten met een lintmeter op het smalste deel van middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. Middelomtrek < 94 cm(mannen), < 80 cm (vrouwen) = Geen verhoogd risico Middelomtrek 94 tot 102 cm (mannen), 80 tot 88 cm (vrouwen) = Licht verhoogd risico Middelomtrek > 102 cm (mannen), > 88 cm (vrouwen) = Verhoogd risico

Voedingspatroon Bovengenoemde meetmethodes geven je een inzicht in jouw gewichts- en gezondheidssituatie. Hoorde je de klok allang luiden, maar wist je niet precies waar de klepel hing, dan hopen we je hierbij te motiveren je voedingspatroon eens onder de loep te nemen. Word je bewust van je huidige situatie en van de eventuele risico’s die daaraan vast zitten.

Overige nieuws

ERKENNING


Fitness Trainers
Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Ambassadeur

Gratis inspiratie materiaal voor een actief en gezond leven

Nieuwe Gezondheid Ambassadeur MEER INFO

E-learning Fitness A
Kennismaking

Maak gratis kennis met online leren voor de Fitness A opleiding

Kennismaking e-learning Fitness A MEER INFO