I-moveIn samenwerking met EFAA organiseert I-MOVE de incompany training ‘Meer dan motiveren’ voor iedereen die dagelijks bezig is met het voeren van gesprekken. Voor zowel mensen die actief zijn in de sales, het management, achter de balie of op de vloer als coach of personal trainer is deze training interessant.

Omdat niet ieder team in staat is zich twee dagen vrij te spelen kan de training met gemak verspreid worden over een langere periode omdat we het opgeknipt hebben in vier workshops. Die kunnen achter elkaar gegeven worden, maar dus ook verspreid. De training is uitermate geschikt voor teams die hun gespreksvoering met klanten een boost willen geven en met name de intrinsieke motivatie van deelnemers willen aanspreken. Ook organiseren we deze training voor managers die dit onderwerp op de kaart willen zetten en hiermee aan de slag willen; voor zichzelf in relatie tot eigen personeel of om personeel te kunnen coachen in hun contact met klanten. Daar waar ‘klant’ staat kan dus ook ‘medewerker’ worden gelezen.

Hieronder schetsen we graag het waarom van de training alsook de inhoud ervan.

Waarom binnen je comfortzone blijven als daarbuiten veel meer te beleven valt?

DE SLEUTEL TOT SUCCES

Als je mensen begeleidt bij het verbeteren van hun leefstijl dan is iedere klant anders dan de vorige. Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten, maar iedere vraag, ieder mens is uniek. Er is niet 1 aanpak die je voor iedere klant uit de kast kan halen omdat het simpelweg niet werkt. Ieder mens vraagt om een unieke bejegening. De één heeft behoefte aan sturing, de ander wil vooral informatie of alleen een stok achter de deur. De juiste benadering is dus vooral afhankelijk van de behoefte van de klant. Maar hoe kan het dat jij en je collega bij dezelfde klant dezelfde benadering hanteren en je collega wel succes heeft en jij niet? Je collega heeft misschien toevallig meer een klik met deze klant zou je kunnen denken. En dat klopt helemaal. Alleen die klik is niet zo toevallig als we vaak wel geneigd zijn te denken. De ‘klik’ die de klant ervaart is een goede band met zijn/haar coach.

De sleutel tot succes is maximale aandacht voor het contact tussen begeleider en klant!

In de psychologische praktijk wordt al decennialang onderzoek gedaan naar dat contact. Bij I-Move hebben we die kennis vertaalt naar concrete en praktische handvatten. Zonder wollig taalgebruik te hoeven inzetten is het mogelijk om met de juiste kennis over je eigen invloed in het contact, aangevuld met vraagtechnieken, een werkelijk succes te ervaren.

Het lijkt simpel, en dat is het ook

Uit ervaring weten we dat leefstijlprofessionals vaak enthousiaste mensen zijn die veel kennis bezitten over sport, beweging en leefstijl en we zien ook dat zij maximaal hun best doen om klanten een stapje verder te helpen. En wanneer die ‘klik’ er dan toevallig is, zie je dat de klant ook inderdaad een stapje verder komt dankzij jouw kennis en gedrevenheid. Geweldig, want daar doe je je het immers voor. En het wordt nog leuker als je ook invloed hebt op die ‘toevallige klik’, toch?

DE TRAINING

In vier intensieve, maar vooral inspirerende workshops vertellen we je over kansen en valkuilen in het contact met klanten. Je brengt in contact met klanten op de eerste plaats jezelf mee en dat is zoveel meer dan je denkt. Wist je dat bijna 90% van wat wij anderen duidelijk willen maken non-verbaal en tussen de regels door gebeurt? En dat ieder mens in zijn gedrag de neiging heeft om onbewust gestuurd te worden door zijn eigen opvattingen?
Daarom staan we op de eerste plaats stil bij het effect van je eigen houding en welke persoonlijke kwaliteiten je nog beter zou kunnen inzetten om op de juiste manier bij de ander binnen te komen met jouw informatie. Daarnaast gaan we in deze vier workshops ook in op de kracht van echt luisteren. Luisteren is namelijk zoveel meer dan alleen stil zijn; het is de meest krachtige en onderschatte techniek die er is. Met de juiste luistertechnieken hoor je zoveel meer en schep je vertrouwen in de relatie. Om de klant goed van dienst te zijn en ook het gevoel te geven dat je hem of haar echt begrijpt is het stellen van de juiste vragen natuurlijk ook van belang. In de workshops besteden we dan ook veel aandacht aan welke soort vragen er zijn en hoe je deze kan inzetten.

Hoe meer je praat, hoe meer er niet besproken wordt

Natuurlijk is het zo dat iedereen een gesprek kan voeren en het is uiteraard ook zo dat jarenlange ervaring je helpt om goed te worden in je vak. Maar er is meer uit te halen. Er zijn talloze, goed onderzochte gespreksmethoden die bijdragen aan het aanwakkeren van de intrinsieke motivatie van deelnemers. Niet door te vertellen wat anderen zouden moeten doen. Of door mensen te overtuigen wat het belang is van ander gedrag. Vragen stellen die ertoe leiden dat mensen zelf tot die conclusie komen is vele malen effectiever. Dat is wat mensen van binnenuit motiveert en dat is nodig om duurzame verandering tot stand te brengen.

In vier workshops maak je kennis met al deze onderwerpen, met als eindresultaat dat je kennis over professionele gespreksvoering een flinke boost heeft gekregen. Na afloop van deze workshops krijgen we veel positieve reacties. Met name de praktische tips die deelnemers hebben gekregen blijken van veel waarde voor de praktijk.

EEN KUNSTJE?

In deze workshops leer je geen kunstjes! Tijdens het traject wordt je vooral bewust van de invloed van je eigen opvattingen en oordelen en ontdek je welke technieken bij jou passen zodat het ook geen kunstje kan worden. Dat is ook precies de reden dat we meerdere methoden behandelen. Je kan de kennis eruit pakken die bij jou past!

INHOUD VAN DE TRAINING

Tijdens workshop 1 en 2 staan we stil bij het startcontact en de waarde van luisteren. Wat je onder andere leert tijdens deze workshops is:

  • Wat de invloed is van je eigen opvattingen in het contact met anderen;
  • Hoe jouw referentiekader zich ontwikkelt en hoe dit je vaak onbewust stuurt in contact met anderen;
  • Wat jouw kwaliteiten en valkuilen zijn in het contact met anderen;
  • Hoe aannames je beeld en oordeel van en over anderen beïnvloed en daarmee dus je vervolgcontact met anderen;
  • Hoe een eerste indruk wordt gevormd en hoe je deze kan beïnvloeden;
  • Wat de juiste grondhouding is bij luisteren;
  • Wat slecht en goed luisteren is;
  • Hoe je oordeelloos kan luisteren naar anderen;
  • Hoe de attributietheorie werkt en hoe deze theorie je in praktische zin kan helpen om vrij van oordelen te coachen en begeleiden;
  • Hoe je gedachten positief kan beïnvloeden

Tijdens workshop 3 en 4 staan we stil bij de waarde van vragen stellen (vraagtechnieken) en bij de waarde van waarnemen (observeren). Wat je onder andere leert tijdens deze workshops is:

  • Welke gespreksmethoden er zijn en wat ze kunnen bijdragen aan het intrinsiek motiveren van deelnemers;
  • Wat de achtergronden en kenmerken zijn van het coachmodel;
  • Wat de achtergronden en kenmerken zijn van het cognitief gedragsmatig model;
  • Wat de achtergronden en kernmerken zijn van het oplossingsgericht gespreksmodel;
  • Welke type vragen er zijn en welke bijdrage ze kunnen leveren;
  • Wat goede en ‘slechte’ vragen zijn;
  • Wanneer je welke vraagtechnieken in kan zetten;
  • Welke vraagtechnieken het beste bij jou passen;
  • Hoe je non-verbale signalen kunt signaleren en wat je hier mee kan in gesprekken;
  • Wat meta-communicatie is en wat je hier mee kan in gesprekken;
  • Hoe je gesprekspartners beter kan inschatten;
  • Hoe je tussen de regels door luistert in gesprekken met deelnemers;
  • Hoe je nog beter wordt in observeren

Na dit traject heeft je kennis over gesprekstechnieken een flinke boost gekregen en ben je in staat om gebruik te maken van gesprekstechnieken die bij jou passen. Wil je precies weten welke thema’s de workshops hebben klik dan hier.

AANBEVOLEN LITERATUUR VOOR DEZE OPLEIDING

De inhoud van de cursus wordt continue geactualiseerd naar de laatste ontwikkelingen. We maken gebruik van kennis uit de psychologische gespreksvoering. De aanbevolen literatuur tijdens de workshops:

  • Psychologische gespreksvoering – G. Lang
  • Praktische gespreksvoering – W. Donders
  • Simpel: oplossingsgerichte positieve psychologie in actie – L. Cauffman

VOOR WIE

De doelgroep voor deze incompany training:

  • Teams van leefstijlprofessionals die in hun rol als coach of (personal) trainer meer willen leren over het hoe en waarom van diverse gespreksmethoden en welke bijdrage deze kunnen leveren in het aanwakkeren en beïnvloeden van de intrinsieke motivatie van deelnemers. Ben je als leefstijlprofessional nieuwsgierig welke positieve maar ook negatieve invloed jullie kunnen hebben in het contact, wat het effect van goed luisteren kan zijn en welke vraagtechnieken je op welk moment kan inzetten dan is deze training iets voor jullie team.
  • Medewerkers die dagelijks bezig zijn met sales. In de training behandelen we niet hoe je zo goed mogelijk iets kan verkopen; daar zijn anderen veel beter in. Wij kunnen wel veel bruikbare kennis aanreiken over de wijze waarop gesprekken gevoerd moeten worden om mensen blijvend aan je te binden. De kracht van doorvragen of bij momenten eens niet praten wordt nogal eens fors onderschat. Wij horen vaak terug dat juist die ogenschijnlijk ‘kleine dingen’ het verschil kunnen maken.
  • Baliemedewerkers die dagelijks bezig zijn met klanten. Zoals we al eerder schreven kan iedereen een gesprek voeren, maar juist die kleine gesprekjes in een (vaak) ontspannen setting kunnen soms de doorslag geven. De doorslag in het zetten van net dat ene stapje extra als het gaat om doelen, maar ook de doorslag in hoe mensen het contact ervaren in de omgeving waar ze dan zijn. Mensen komen nou eenmaal graag terug als zij gehoord en gezien worden en dat is vaak toch echt afhankelijk van de gesprekken die zij hebben op informele momentjes.
  • Managers die in hun bedrijf extra aandacht willen schenken aan het op de juiste manier gebruiken van gesprekstechnieken in het contact met klanten. Iedereen kan een gesprek voeren, maar in een omgeving waar gewerkt wordt aan leefstijldoelen is het uiteindelijk van belang dat mensen deze doelen ook halen. Het succes daarvan hangt af van veel zaken, maar zeker ook van de manier waarop personeel contact maakt met klanten en de mate waarin men in staat is om de intrinsieke motivatie van deelnemers aan te wakkeren. Gebeurt dat op een manier die op waardering kan rekenen van klanten dan is dat de allerbeste reclame die je kan maken.

CONTACTUREN EN INVESTERING

Bij de incompany training is het aantal contacturen 4 x 3,5 uur in de vorm van 4 workshops. De workshops kunnen verspreid worden over een langere tijd zodat er iedere keer geoefend kan worden met de opgedane kennis en mensen ook niet twee dagen vrijgespeeld hoeven te worden in een te korte periode. Het is natuurlijk altijd mogelijk om 2 workshops op 1 dag te organiseren waardoor de training in 2 dagen kan worden afgerond. We raden aan enige tijd tussen dag 1 en dag 2 te laten bestaan om kennis te kunnen integreren.

De lessen vinden plaats op de eigen locatie en de tijden worden in overleg afgestemd. De investering voor de tweedaagse opleiding op locatie bedraagt € 1495,- per trainingsdag (25% korting voor steunpunten). Dit is excl. € 0.49 per km reiskostenvergoeding en 21% BTW.

Voor inhoudelijke vragen en ondersteuning tijdens de cursus of vragen voor de docent kun je contact opnemen met een van onze studiecoaches via studiecoach@efaa.nl.

Je bent hier:

Waarom EFAA opleidingen?

  • Meer dan 35 jaar ervaring
  • Al meer dan 35.000 mensen opgeleid
  • Erkend door NL Actief
  • Europese (EQF/eReps) erkenning Europe Active
  • Officieel opleidingspartner NASM
  • Combinatie opleidingen online en praktijk leren
  • Locaties door heel Nederland
  • Voordelige combinatie- en totaalpakketten
  • Gespreid betalen mogelijk

opleidingskosten

1.495,00
exclusief 21% btw

locaties & startdata

Starten op locatie
--

AANGESLOTEN BIJ