TWEEDAAGSE TRAINING

80% van de mensen heeft goede voornemens, maar slechts 8% maakt ze waar

DE SLEUTEL TOT SUCCES

Als je mensen begeleidt bij het verbeteren van hun leefstijl dan is iedere klant anders dan de vorige. Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten, maar iedere vraag, ieder mens is uniek. Er is niet 1 aanpak die je voor iedere klant uit de kast kan halen omdat het simpelweg niet werkt. Ieder mens vraagt om een unieke bejegening. De één heeft behoefte aan sturing, de ander wil vooral informatie of alleen een stok achter de deur. De juiste benadering is dus vooral afhankelijk van de behoefte van de klant. Maar hoe kan het dat jij en je collega bij dezelfde klant dezelfde benadering hanteren en je collega wel succes heeft en jij niet? Je collega heeft misschien toevallig meer een klik met deze klant zou je kunnen denken. En dat klopt helemaal. Alleen die klik is niet zo toevallig als we vaak wel geneigd zijn te denken. De ‘klik’ die de klant ervaart is een goede band met zijn/haar coach.

De sleutel tot succes is de juiste kennis over gedrag(sverandering)

In de psychologische praktijk wordt al decennialang onderzoek gedaan naar dat contact. Bij I-Move hebben we die kennis vertaalt naar concrete en praktische handvatten. Zonder wollig taalgebruik te hoeven inzetten is het mogelijk om met de juiste kennis over je eigen invloed in het contact, aangevuld met vraagtechnieken, een werkelijk succes te ervaren.

Het lijkt simpel, en dat is het ook

DE TRAINING

In twee intensieve, maar vooral inspirerende dagen vertellen we je over kansen en valkuilen in het contact met klanten. Je brengt in contact met klanten op de eerste plaats jezelf mee en dat is zoveel meer dan je denkt. Wist je dat bijna 90% van wat wij anderen duidelijk willen maken non-verbaal en tussen de regels door gebeurt? En dat ieder mens in zijn gedrag de neiging heeft om onbewust gestuurd te worden door zijn eigen opvattingen? Daarom staan we op de eerste plaats stil bij het effect van je eigen houding en welke persoonlijke kwaliteiten je nog beter zou kunnen inzetten om op de juiste manier bij de ander binnen te komen met jouw informatie. Daarnaast gaan we in deze twee daagse ook in op de kracht van echt luisteren. Luisteren is namelijk zoveel meer dan alleen stil zijn; het is de meest krachtige en onderschatte techniek die er is. Met de juiste luistertechnieken hoor je zoveel meer en schep je vertrouwen in de relatie. Om de klant goed van dienst te zijn en ook het gevoel te geven dat je hem of haar echt begrijpt is het stellen van de juiste vragen natuurlijk ook van belang. De training besteedt dan ook veel aandacht aan welke soort vragen er zijn en hoe je deze kan inzetten.

Hoe meer je praat, hoe meer er niet besproken wordt

Natuurlijk is het zo dat iedereen een gesprek kan voeren en het is uiteraard ook zo dat jarenlange ervaring je helpt om goed te worden in je vak. Maar er is meer uit te halen. Er zijn talloze, goed onderzochte gespreksmethoden die bijdragen aan het aanwakkeren van de intrinsieke motivatie van deelnemers om ook werkelijk gedragsverandering te bewerkstelligen. Niet door te vertellen wat anderen zouden moeten doen. Of door mensen te overtuigen wat het belang is van ander gedrag. Vragen stellen die ertoe leiden dat mensen zelf tot die conclusie komen is vele malen effectiever. Dat is wat mensen van binnenuit motiveert en dat is nodig om duurzame verandering tot stand te brengen.

In twee dagen maak je kennis met al deze onderwerpen, met als eindresultaat dat je kennis over gedrag en de verandering daarvan een flinke boost heeft gekregen. Na afloop van deze tweedaagse krijgen we veel positieve reacties. Met name de praktische tips die deelnemers hebben gekregen blijken van veel waarde voor de praktijk.

EEN KUNSTJE?

In deze training leer je geen kunstjes! Tijdens deze intensieve training word je vooral bewust van de invloed van je eigen opvattingen en oordelen en ontdek je welke technieken bij jou passen zodat het ook geen kunstje kan worden. Dat is ook precies de reden dat we meerdere methoden behandelen. Je kan de kennis eruit pakken die bij jou past!

Wat je onder andere leert op dag 1 is:

  • Wat de invloed is van je eigen opvattingen in het contact met anderen;
  • Hoe jouw referentiekader zich ontwikkelt en hoe dit je vaak onbewust stuurt in contact met anderen;
  • Wat jouw kwaliteiten en valkuilen zijn in het contact met anderen;
  • Hoe aannames je beeld en oordeel van en over anderen beïnvloed en daarmee dus je vervolgcontact met anderen;
  • Hoe een eerste indruk wordt gevormd en hoe je deze kan beïnvloeden;
  • Wat de juiste grondhouding is bij luisteren;
  • Wat slecht en goed luisteren is;
  • Hoe je oordeelloos kan luisteren naar anderen;
  • Hoe de attributietheorie werkt en hoe deze theorie je in praktische zin kan helpen om vrij van oordelen te coachen en begeleiden;
  • Hoe je gedachten positief kan beïnvloeden

Wat je onder andere leert op dag 2 is:

  • Welke gespreksmethoden er zijn en wat ze kunnen bijdragen aan het intrinsiek motiveren van deelnemers en dus aan gedragsverandering;
  • Wat de achtergronden en kenmerken zijn van het coachmodel;
  • Wat de achtergronden en kenmerken zijn van motiverende gespreksvoering;
  • Wat de achtergronden en kernmerken zijn van het oplossingsgericht gespreksmodel;
  • Welke type vragen er zijn en welke bijdrage ze kunnen leveren;
  • Wat goede en ‘slechte’ vragen zijn;
  • Wanneer je welke vraagtechnieken in kan zetten;
  • Welke vraagtechnieken het beste bij jou passen;
  • Hoe je non-verbale signalen kunt signaleren en wat je hier mee kan in gesprekken;
  • Wat meta-communicatie is en wat je hier mee kan in gesprekken;
  • Hoe je gesprekspartners beter kan inschatten;
  • Hoe je tussen de regels door luistert in gesprekken met deelnemers;

Na deze tweedaagse heeft je kennis over gedrag een flinke boost gekregen en ben je in staat om gebruik te maken van gesprekstechnieken die bij jou passen.

AANBEVOLEN LITERATUUR VOOR DEZE OPLEIDING 

De inhoud van de opleiding wordt continue geactualiseerd naar de laatste ontwikkelingen. We maken gebruik van kennis uit de psychologische gespreksvoering. De aanbevolen literatuur voor deze twee daagse:

  • Psychologische gespreksvoering – G. Lang
  • Praktische gespreksvoering – W. Donders
  • Simpel: oplossingsgerichte positieve psychologie in actie – L. Cauffman
  • Motiverende gespreksvoering – W.R. Miller & Stephen Rollnick

De doelgroep voor deze opleiding zijn (aanstaande) leefstijlprofessionals die meer willen weten over het hoe en waarom van diverse gespreksmethoden en welke bijdrage deze kunnen leveren in het aanwakkeren en beïnvloeden van de intrinsieke motivatie van deelnemers. Ben je nieuwsgierig welke positieve maar ook negatieve invloed jij kan hebben in het contact, wat het effect van goed luisteren kan zijn en welke vraagtechnieken je op welk moment kan inzetten dan is deze tweedaagse iets voor jou.

De lessen vinden plaats van 10.00 uur en 16.00 uur.


Online
Start: 26 april 2024 (vrijdag)

online lesdag 1: 26-04-2024 | 10:00 - 15:30 uur (vr)
online lesdag 2: 17-05-2024 | 10:00 - 15:30 uur (vr)

  • Als module in de leefstijl- en preventie coach opleiding is het aantal contacturen 2 x 6 uur en gaan we uit van 20 tot 40 uur oefenen en zelfstudie in de praktijk.
  • Bij de inhouse training is het aantal contacturen 4 x 3,5 uur in de vorm van 4 workshops. De workshops kunnen verspreid worden over een langere tijd zodat er iedere keer geoefend kan worden met de opgedane kennis. Het is ook mogelijk om 2 workshops op 1 dag te organiseren waardoor de training in 2 dagen kan worden afgerond. We raden aan enige tijd tussen dag 1 en dag 2 te laten bestaan om kennis te kunnen integreren.

De investering voor deze tweedaagse opleiding in Lienden bedraagt € 345,- p.p.

Bij de inhouse training vinden de lessen plaats op de eigen locatie en de tijden worden in overleg afgestemd. De investering voor de tweedaagse opleiding op locatie bedraagt € 1495,- per trainingsdag (excl. € 0.49 per km reiskostenvergoeding en 21% BTW).

Ben je Steunpunt dan ontvang je 25% korting.

Voor inhoudelijke vragen en ondersteuning tijdens de cursus of vragen voor de docent kun je contact opnemen met een van onze studiecoaches via studiecoach@efaa.nl.

Je bent hier:

Waarom EFAA opleidingen?

  • Meer dan 35 jaar ervaring
  • Al meer dan 35.000 mensen opgeleid
  • Erkend door NL Actief
  • Europese (EQF/eReps) erkenning Europe Active
  • Officieel opleidingspartner NASM
  • Combinatie opleidingen online en praktijk leren
  • Locaties door heel Nederland
  • Voordelige combinatie- en totaalpakketten
  • Gespreid betalen mogelijk

opleidingskosten

345,00

locaties & startdata

Online
26-04-2024

AANGESLOTEN BIJ