11-06-2018

Bedrijven en instellingen hebben de neiging om hun diensten en producten op een structurele en vooraf vastgelegde manier aan te bieden. Binnen sommige branches is dat echter niet erg klant en behoefte gericht. Neem een huisarts, die krijgt iemand met pre diabetes op het spreekuur. Vanuit de opleiding heeft de huisarts geleerd welke medicatie geschikt is om voor te schrijven en het is dan ook erg gemakkelijk (en het gebeurt dan ook massaal) om het geschikte medicijn voor te schrijven. Het gevolg is dat de leefstijl aspecten die de oorzaak hebben gevormd naar de ontwikkeling van pre diabetes niet worden aangepakt, de medicatie de symptomen onderdrukt en het probleem langzaam verergert tot er meer medicatie nodig is. Een vicieuze cirkel dus. Bij sportcentra zie je veel van het zelfde. De klant wil afvallen, er wordt een sportprogramma gepresenteerd, er wordt niet achterhaald wat exact de behoeften zijn of waar de oorzaken liggen, waardoor er bijna altijd een deeloplossing geboden wordt, die onvoldoende effectief is en waardoor deelnemers vroeg of laat weer afhaken.

Stel je voor, de huisarts gaat een ander gesprek aan met de pre diabeet. Met behulp van het gespreksdocument van Positieve Gezondheid wordt de patiënt zich bewust van een aantal leefstijl aspecten die verbeterd kunnen worden, waardoor het gesprek ook over oplossingen gaat in de leefstijl van de patiënt. Natuurlijk moet deze wel nog keuzes daarin maken en dat dan ook aanpakken, maar het begint bij bewustwording.

Als de trainer het Positieve Gezondheid gespreksinstrument hanteert bij de klant met overgewicht, dan zou het kunnen zijn dat de deelnemer hierdoor kiest om ook naar het voedingspatroon te gaan kijken of misschien ligt het echte probleem wel op mentaal vlak.

Zonder dit ‘andere gesprek’ is het voor de professional lastig om af te wijken van de persoonlijke professie, de patiënt verwacht in eerste instantie immers dat er een recept uitgeschreven wordt. De huisarts heeft echter een professionele eed (van Hippocrates) afgelegd, waarin letterlijk staat: “Ik zal naar mijn beste oordeel en vermogen en om bestwil mijner zieken hen een leefregel voorschrijven”. Gezonder maken, dat is het streven en voor deze patiënt zou alleen medicatie geven het tegenovergestelde zijn.

De mens centraal dus, luisteren naar de problemen, doelen en behoeften en dan werken aan de totaal oplossing.

Wil je het gespreksinstrument Positieve Gezondheid ontvangen, mail naar info@nieuwe-gezondheid.nl

Volg ons ook op:

Overige nieuws

Je bent hier:

AANGESLOTEN BIJ


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Nieuwe Gezondheid
Lidmaatschappen

Word een leefstijl kenniscentrum van jouw regio!

Nieuwe Gezondheid MEER INFO