01-03-2010
De fitnesssector is een tak van sport die er om bekend staat een groot verloop van klanten te hebben. De sector wil dit tij gaan keren en op dit vlak een stuk fitter worden. Zeker nu nieuwe klanten zich niet meer zo snel aandienen door de economisch mindere tijden.
Tools
De Hogeschool Utrecht onderzoekt momenteel binnen de fitnessbranche hoe de ondernemers meer tools kunnen krijgen om het aanbod te laten aansluiten bij de wensen van de klant. Het bouwen van communities zou een uitkomst kunnen bieden. Dit en meer is te lezen op Marketingfacts.
Klantverlies
Fitnesscentra raken gemiddeld jaarlijks tussen dertig tot vijftig procent van hun bestaande klanten kwijt. Er woedt binnen de fitnessbranche een concurrentieoorlog die vooral op basis van prijs wordt uitgevochten. De vraag is kleiner dan het aanbod en door de economisch mindere tijden zeggen ook steeds meer mensen hun lidmaatschap op. budgetfitness concepten groeien nog wel.
Communities
In de V.S. springen de fitnesscommunities als antwoord op de mindere tijden als paddenstoelen uit de grond: Fitlink, Seek4Fitness en FitConnect zijn er allemaal op gericht om kennis uit te wisselen buiten de centra. Het bekendste Nederlandse initiatief VirtuaGym is zelfs rechtstreeks een concurrent voor de bestaande ondernemers. Hierdoor zien veel fitness- ondernemers de mogelijkheden van communityvorming rond het eigen centrum nog niet direct zitten. Het biedt echter mogelijkheden om niet alleen de dienstverlening beter op de wensen van de klant te laten aansluiten, maar zelfs de klant zelf onderdeel van de dienstverlening te laten uitmaken.
Je bent hier:
Over ons
Wij gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Lees onze Privacy Policy.