02-04-2012
Fitnesscentra Fitness is opgeklommen tot de meest beoefende sport van ons land. Ook de fitnesscentra hebben zich ontwikkeld. Zo is een deel van de ondernemingen uitgegroeid tot multifunctionele bewegingscentra waar ook andere sporten beoefend kunnen worden. Daarnaast zijn er low budgetbedrijven en ladiescentra ontstaan. Ook wordt fitness aangeboden in hotels, scholen, bedrijven en bij fysiotherapiepraktijken. Traditionele sprotscholen maken een steeds kleiner deel uit van de fitnessbranche. Trends
Kansen en bedreigingen
Perspectief Versnelling naar volwassenheid De fitnessbranche zit midden in een transformatieproces naar professionalisering en een meer zakelijke aanpak. De ontwikkelingen gaan de laatste tijd snel. Nieuwe concepten zien het licht, waarbij beter wordt ingespeeld op de beleving en wensen van de klant. Verder groeit de aandacht voor internet en social media. Ook is er meer sturing op ledenwerving en ledenbehoud. Het belang van goede managementinformatie neemt toe. Deze transformatie gaat echter niet zonder slag of stoot. Veel fitnesscentra worstelen met de veranderde marktomstandigheden, waarbij de concurrentie fors is toegenomen en de klant minder loyaal is. Een deel van de bedrijven heeft dan ook moeite het hoofd boven water te houden. Kansen voor professionele ondernemers De markt biedt echter ook kansen. Fitness blijft populair in Nederland en dat betekent nog steeds groeimogelijkheden voor deze nog relatief jonge branche. Kansen zijn er voor centra die zich richten op specifieke doelgroepen. Ook de combinatie van fitness met zorg biedt mogelijkheden. Door de daling in koopkracht bij de consument zullen low budgetcentra markt kunnen afsnoepen van de duurdere full servicecentra. Het retentieprobleem blijft actueel en dat vraagt van elke fitnessondernemer aandacht voor klantenbinding. Bron: Rabobank Cijfers & Trends
Je bent hier:
Over ons
Wij gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Lees onze Privacy Policy.